måndag 3 augusti 2009

Hemma igen

Har varit hemma ett tag nu och känner redan att vi saknar Sydney.
Det är vinter där nu och har kikat på väderprognosen och det är samma temperatur där som vi har i härliga sommar Sverige (15-20 gr).

Bloggen kommer inte uppdateras mer, återkommer när vi flyttar tillbaks till Australien igen!!

tisdag 16 juni 2009

Delfiner i svallet

I helgen tog vi Manly färjan in till stan. Det tar ca 30 minuter och den går genom den vakra Sydney Harbor. image

Vi stod ute på däck då vi fick se delfiner som hoppade i svallet efter färjan. Det var säkert 30 delfiner och vi såg hur de hoppade långt bakom färjan. Det är häftigt med tanke på att vi är mitt inne i en storstad!

Vi tänkte att vi skulle gå upp i Sydney Tower. IMG_1884
Med 305 m höjd har man en helt otrolig utsikt. Synd bara att det var lite disigt dagen vi åkte upp, men det var riktigt häftigt i alla fall!!

Knäppte några härliga bilder på kända byggnadsverk:
 IMG_1919  IMG_1913
Fler bilder från helgen.

torsdag 11 juni 2009

1,5 v kvar, flyttlasset lämnar idag

Nu är det inte mycket tid kvar. Vi har flyttat ut ur lägenheten i Newington till ett hotell i Manly, precis på stranden. helt underbart läge. Synda bara att det är vinter och inte sommar!!!

Idag kommer flyttfirman och packar våra grejor från lägenheten så nu är det bara kvar att städa ur den innan inspektionen nästa vecka.

Vädret har blivit bättre. Det är soligt men rätt kallt. Det kryper ned under 10 gr på nätterna och dagstemperaturen ligger på max 20 gr.

Jag passade på att snorkla i helgen. Det är så klart vatten och det kryllar av häftiga fiskar och växter. Stormarna som varit den senaste tiden har lagt sig, vågorna har lugnat sig så jag passade även på att surfa lite i helgen. Vattnet håller fortfarande 20 gr, så bara man håller sig i vattnet är det hyffsat varmt men när man kommer upp är det isande vindar som drar in över vattnet.

Vi tar det lungt och är mest ute och försöker suga upp så mycket av Sydney som det är möjligt. Jag har träffat ett gäng som åker mycket Mountain Bike, så jag har varit ute med dem 4-5 ggr på MTB spår runt om Syndey. Vi åker vanligt vis ut tidigt (typ 5 på morgonen) så vi är tillbaks tills famlijen vaknat till.

Malte går bättre och bättre och kan utan problem promenera runt lägenheten utan att trilla.

Oscar har fyllt år och firade födelsedagen på hotellt i Manly.

Hej så länge från Sydney!

Massvis med foton finns här.

måndag 18 maj 2009

Maltes födelsedagskalas och AFL i ANZ Stadium

I fredags flyttade vi in i Adrian och Ann-Maries hus i St Ives. Känns skönt att bo i hus igen efter nästan ett år i en lägenhet på 3e våningen. Det är ju så klart skönt med att bo i lägenhet, bara att dammsuga och snabbtorka så är allt klart.
Det är ju höst nu så poolen är fylld med löv. Jag rensade igår men trädet ovanför är fortfarande fyllt med löv så det är knappt ngn mening!! Skall uppdatera med lite foton från huset!!

Vi åkte dock tillbaks till Newington i lördags då vi skulle ha Maltes födelsedagskalas, tillsammans med några andra barn som också jusst fyllt år.
Vi drog med alla grejor till en park så barnen skulle få leka av sig lite. Det är minst sagt blandade nationaliteter. Tror det är av de som kom endast ett fåtal som är födda i Australien.

På kvällen gick jag och Malin på AFL (Australian Rules - Rugby) i Olympia stadion. Största skälet var nog för att få komma in och se hur det är inne i stadion där spelen hölls 2000. Det är en mäktig stadion som under spelen tog in 150 000 pers. Nu har den byggts om och rymmer “bara” 80 000 vi rugbymatcher.
IMG_1578  Det var en rätt spännande match där Sydney Swans vann mot West cost Eagles med 105 – 101.

Fler bilder…

onsdag 6 maj 2009

Hemresan bokad

Då börjar det bli klart med allt…
Flyttfirman börjar packa våra grejor den 8 juni. Vi flyttar då in på ett hotell i Manly, precis på stranden så det blir härliga två veckor!!! Vi flyger mot Sverige den 23 Juni och landar på Arlanda på kvällen den 24e. Vi ska ju åka vidare direkt upp till norrland så vi stannar en natt på Radisson i Sky City innan vi tar flyget upp till Umeå!

Oscar har 1,5v kvar i skolan innan vi flyttar till ett hus i St Ives. Några vänner skall på semester så vi skall ta hand om huset och vara kattvakt i två veckor. Huset ligger i ett fint område norr om stan och de har egen pool så det blir fin fint!!

Ahh, såg på flygbiljetten att vi kommer åka den nya Airbusen, A380, mellan Sydney och London! det blir häftigt. Tydligen är även turistklassen upphottad i den kärran!

tisdag 5 maj 2009

Harbor dinner Cruise and Bride Climb

Förra veckan åkte vi på en Middags Cruise i Sydney Harbor. Vi hoppade i princip på en båt som cruisade runt i Sydney Harbor, med live musik, i 2,5 timmar medans de serverade en utsökt 3 rätters.

I lördags passade vi också på att bestiga Harbor Bridge, en sk Bridge Climb.
Sydney Harbour Bridge är ett av Sydneys mest kända turistattraktioner. Genom bron förbinds shoppingkvarteren i centrala Sydney med affärs- och bostadsområdet North Shore vid Sydney Harbour. Tillsammans med Sydney Opera House är bron Australiens mest kända byggnader. Lokalt kallas den för "galgen" på grund av brons bågform. Bron var stadens högsta byggnad fram till 1967.
harbour-bridge-sydney-ausw089 Bygget av en bro över Sydney Harbour föreslogs första gången 1815 av arkitekten Francis Greenway men av detta blev det inget.

1890 föreslog en kunglig kommission att den flitiga trafiken med färjor i hamnen gjorde det nödvändigt med en bro. 1912 utsågs John Bradfield till chefsarkitekt för projektet och formgav ett förslag med en enkel bågbro 1916. Bygget kunde dock inte komma igång på grund av första världskriget. I november 1922 avsatte delstatsparlamentet i New South Wales medel för ett brobygge. Uppdraget att bygga bron gick till den brittiska byggfirman Dorman Long & Co Ltd.

Byggnadsarbetet satte igång 1923. För att göra plats för brofästena revs 800 bostadshus. Husägarna fick ersättning men ej de boende.

Bygget av de två valvbågarna igångsattes 1929. De två valven byggdes från vardera sidan och på eftermiddagen den 19 augusti 1930 kunde bågarna byggas ihop.

Under 1931 byggdes vägbanan och järnvägsspåret samt el-, telefon-, vatten- och gasledningar. Den 19 januari 1932 kördes det första tåget över bron som ett prov. Arbetsmiljön var dålig jämfört med idag och 16 arbetare dog under arbetets gång, men endast två av dessa föll ner från valvbågen.

Bron öppnades formellt den 19 mars 1932. När delstatens premiärminister Jack Lang ceremoniellt skulle klippa av smöret och förklara bron för öppnad blev han knuffad åt sidan av en man på häst som högg av bandet med ett svärd och förklarade bron för invigd. Mannen var anhängare av en halvmilitär organisation på högerkanten och ville protestera mot att det inte var generalguvernören som klippte bandet. Mannen arresterades, banden knöts ihop och ceremonin kunde fortsätta.

Den sammanlagda kostnaden för hela bygget var £10 057.

Fakta:

• Bron har 8 filer för bil, en gångväg, en cykelväg och 2 järnvägsspår.
  • Bron  är den fjärde längsta bågbron i stål i världen.
  • Spannet är 503 metres.
  • Den är 48.8 m bred vilket gör den till den bredaste bågbron i världen.
  • Toppen på bågen är 134 m över vattnet.
  • Den väger 39,000 ton.

Vi promenderade ända upp till toppen och tillbaks.001_1

• måndag 27 april 2009

Besök hos Myreneh i Canberra

Jervis Bay ligger i närheten (ja i Australienska mått räknat – 2,5 h med bil) av Canberra – Australiens huvudstad. Vi har en vän där, Myreneh, som vi länge tänkt vi skulle hälsa på så det passade ju bra när jag ändå skulle åka ned och hämta Malin och grabbarna.
    Canberra är en konstig stad. Det bor ca 300 000 där men ändå känns det som man åker genom en lite stad på landet. Det är aldrig riktigt mycket hus eller människor. Jämfört med trafiken i Sydney kan den jämföras med den i Robertsfors klockan 23 en tisdagskväll.

Se hur påpälsade vi var, det var sviinkallt!!! Vi har ju vant oss med sommarvärme så vi hade inte riktigt med oss så mycket kläder!

Den 25e var det ANZAC Day i Australien. ANZAC Day är en allmän helgdag i Australien för att hedra de som stred i Anzac (Australian and New Zealand Army Corps), och alla de som tjänade sitt land. 25 april var det datum då Anzactrupperna landsteg i Slaget vid Gallipoli under första världskriget.
    IMG_1382 IMG_1378
    Vi var med på cermonin och fick tom se Australiens Premiärminister, Kevin Rudd.

Myreneh visade oss runt i stan och tog oss bla upp på en av stans flera utkikspunkter där man fick en bra överblick över stan.
    I bakgrunden ser man parlamentshuset.

Kolla in filmen på kängruna som vi passerade.

Vi beökte också ett tuyp av teknikmusemum där barnen kunde exprimentera och leka med olika tekniska mojänger och molijocker.
    Fler bilder från helgen!

Jervis Bay och Maltes 1 års dag

Vi hade tillsammans med några vänner hyrt ett hus i Jervis Bay
    (-35° 4' 28.21", +150° 41' 33.40")

Map picture

2,5 timmar med bil söderut från Sydney. Malin och grabbarna skulle stanna hela veckan och jag skulle bara stanna över helgen.
    Jervis Bay är en stor vik med helt fantastiska kritvita stränder. Tyvärr var det lite kallt och regnigt under tiden vi var där. Vi hann dock med att bada lite och även snorkla. Snorklingen var helt underbar. Vattnet var helt klart och det kryllade av spännande fiskar, djur och växter.

Malte passade även på att fylla 1 år under tiden de var där.
    IMG_1330 För att fira åkte de ut på ett delfinsafari. Delfinerna hoppade och lekte framför båten och en delfin kom upp med huvudet ur vattnet och var bara centimetrar från Malte. Vilken spännande födelsedag.
    Se fler bilder från veckan.

fredag 17 april 2009

Påsken 2009

Vi bestämde oss för att vi skulle campa över påskhelgen. Jag letade runt på internet och det visade sig att de flesta campingarna var fullbokade. Vi blev tipsade om ett fint ställe, vid vattnet och i en nationalpark. Vi fick en plats och jag bokade. det visade sig sedan att man inte kan ta sig dit med bil utan måste ta en färja dit. Alla som campat vet hur ofantligt mycket grejor man dra med sig. Det skall var stolar, bord, mat och inte minst öl och vin. Hur skulle vi få med oss allt detta på båten??

När vi bestämde oss för att dra ut på camping var vi ju tvungna att köpa ett tält så vi började kolla på affärer efter ngt som skulle passa. Vi har ju en “iglo” hemma så det kändes onödigt att köpa ännu ett sånt. dessutom har jag länge velat ha ett större, med fler rum så man kan ha packning i ett. Vi hittade en trerummare på Ebay som vi bjöd på och vi fick det för $50 (ca 350 kr) vilket var ett kap!! Nypris ligger på kanske 3000 kr. Tältet var använt men jag skulle säga att skicket var som nytt förutom några pinnar som jag bytte ut.
    IMG_1176 Hur som helt, vi lyckades släpa med oss allt till campingen, inklusive ett tält på 25 kg!

Det blev en skön helg utan stress och bra väder!!
    En kängru besökte oss bakom tältet…tycker fortfarande de är spännande.

På måndag (annan dag påsk) var jag på Eastern Creek Raceway igen och körde lite roadracing. I just can’t get enough of it!!

I Olympic Park har de “Sydney Eastern show” nu. Det är ett gigantiskt tivoli och det är massvis med utställningar och olika shower. Vi var där på tisdag men det skulle behövas minst en dag till för att man skulle kunna se allt!
    Tivolit var kanske dubbelt så stort som Gröna Lund, om man ser till antalet karuseller och kasta-boll-stånd.
    Vi gjorde av med massvis med pengar men det var kul och vi spenderade 10 timmar där.
    Se fler bilder från Påsken i Sydney.

torsdag 9 april 2009

Hamilton Island – Paradiset??

OK, då var vi hemma igen från det som måste vara paradiset på jorden – Hamilton Island. Ön är en av öarna som tillhör ögruppen Whitesunday Islands som ligger precis vid kanten av det stora Barriärrevet.

Vi flög ut på Måndag och kom till hotellet på eftermiddagen, checkade in och vyn från rummet kunde man inte klaga på. Med utsikt över viken och det klarblå vattnet var det en fröjd för ögat.
    Hamilton Island 008

På Tisdagsmorgon åkte vi båt ut till en flytade plattform ute på barriärrevet. Malin så hur vi passerade en stor rocka som simmade bredvid båten – häftigt!!
    Väl ute fick vi snorkla och jag provade även på att dyka med tuber ned till 12 m. Det går inte beskriva vad man fick se ute på korallrevet. Fiskar sommade runt oss, en del var små medan en del var mindre. Vi såg tom en sköldpadda somma förbi. Vi hade ingen undervattenskamera men det var en som filmade hela dagen så jag skall försöka ta ut bilder från filmen och lägga ut!
    Det är säsong för maneter i vattnet så vi fick använda “stinger suit” för att inte bli “brända”. Snyggt va??
    Hamilton Island 055 Hamilton Island 051 Hamilton Island 053

På Onsdag åkte vi båt ut till White Haven Beach. Den är listad som en av de 10 vackraste stränderna i världen. Det syns kanske inte så bra på bilderna, men sanden är absolut kritvit och vattnet är klart som dricksvatten. Ahh, vilken dag!!!
    Hamilton Island 100 Hamilton Island 092

Resten av tiden tillbringade vi på stranden, i poolen och vid poolbaren.
    Hamilton Island 135

Jag och Oscar provade på Parqaflying. Man åker fallskärm efter en båt. det är oxå videofilmat så bilder kommer senare.

Hela ön är bara til för att man skall ha semester. Massvis av restauranger och barer och inga järaffärer eller videobutiker! gatorna är smala och trasportmedlet på ön är golfbilar.
    Hamilton Island 150 Hamilton Island 122

Se massvis med bilder från veckan här.

onsdag 25 mars 2009

Surfing, besök från Sverige och Drakbåtstävling

OK, det är inte jag i jättevågen. Det är svårare än man kan tro. det ser så enkelt ut när de bara ställer sig upp på brädan och drar iväg på vågen. Det största problemet är inte att ställa sig upp, det är att “fånga” vågen. Jag paddlar och paddlar för att få upp farten innan men på något sätt åker vågen under mig och jag ser den försvinna iväg tillsammans med de andra surfarna som glatt swishar in mot stranden. jag gissar att det är bara att nöta så ska jag nog stolt kunna skriva på bloggen att jag besegrat min första jätte.

Man kan ju posa i alla fall:
    En hel delegation från Metso i Sala har varit i Australien i en vecka. Jag tog med dem ut på lite sightseeing i lördags. Vi började med en frukost på North Head, åsså ville de så klart se Bondi Beach.
    Vi avslutade dagen tillsammans med fler Metso folk på en restaurang i Manly.IMG_0937 IMG_0940IMG_0942

I sju veckor har vi tränat. Metsos Drakbåts team. Vi har haft en professionell drakbåts paddlare som hjälpt oss med teknik och taktik.
    I Söndags var det den stora racedagen. På arenan för de olympiska spelen 2000 var fyllda med förhoppning att gå vidare till semifinal och senare också final.
    En blandning av nerver och att det var svårt att höra vår kapten som skulle tima våra övergångar gjorde att vi tappade andraplatsen i första heatet och slutade alltså trea. Även i andra heatet slutade vi på tredje plats så vi stuvade om lite inför tredje heatet och nu var vi verkligen fullproppade med revansch.
    Vi satte starten, de efterföljande tjugo paddeltagen kvar riktigt kraftfulla och vi skulle nu göra övergången från korta snabba tag till långa och kraftfulla. Då hände något som ingen förstår hur det gick till… Båten svängde kraftigt åt vänster och höll nästan på att krascha med båten som låg snett bakom oss. Vi blev så klart diskade och vår dag var slut. Nu har de åtminstone något att prata om!!
    P3220221 P3220223Se fler bilder

fredag 13 mars 2009

I’m a surfer

Har handlat en surfbräda och ovetandes gav jag mig ut på havet när denna jättevåg fångade mig. Som sagt, ovetandes hoppade jag upp och sveptes med. Problemet var nu hur jag skulle stanna…bigwavesurfing1 Malin lyckades fånga mig med kameran…